DELPROV

För er som inte ens vet vad ett delprov är så tänkte jag skriva lite snabbt hur det går till. Ett delprov gör man innan man slutar skolan, om man vill. Jag tror att det höjer lönen och så måste du ha gjort det för att få göra slutprovet. Sen ska man jobba som lärling i ca 1,5-2 år innan man får göra slutprovet. När du sen har gjort det provet är du "färdig frisör", har bevis på din kunskap och blir fullbetald.
 
På Söndag är det alltså delprov som gäller. Jag har sån tur så det kommer vara på min skola. Vi håller på från ca kl 8 till ca kl 5. Det är då alltså olika moment som ska göras. Dom ska göras efter speciella "regler" och på en speciell tid. Du ska ha egna modeller, ritningar, tillbehör osv med dig. Alla moment har olika tider, hinner du inte klart i tid kuggar du på det momentet.
 
Moment som är med är teori prov (60 min), permanent (45 min), kort festfrisyr (60 min), färg&damklippning på samma modell (2,5 timme), herrklippning (60 min) och skägg klippning (30 min). Så det kommer vara full rulle hela dagen.
 
Du gör ditt moment, skickar in modellen till ett annat rum där ca 3 bedömmare går runt och kikar på alla modeller, bestämmer sig för vad för betyg man får helt enkelt. Sen börjar du med nästa. &i slutet av dagen får du veta hur det gick. Om du kuggar på 3 (?) moment eller mer får du göra om alla 6 moment. Om du kuggar på 1 eller 2 så får du bara göra om dom momenten. Det skulle verkligen vara guld att klara alla moment på första försöket och då är det lixom klart. Men jag är osäker på om det blir så.. Man vet ju inte riktigt vad dom kollar på, hur dom kollar, hur petiga dom är med småsaker osv. Jag HOPPAS verkligen att jag klarar allt. Gud vad jag hoppas det..
 
 
Har inga schyssta bilder att bjussa på så fick bli en från igår.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0