RESPEKTLÖST

Saker som jag blir irriterad på är bland annat respektlösa människor. Jag har ingenting emot utlänska människor, tvärt om så tycker jag att dom kan få komma hit om dom behöver det. Men man får anpassa sig och respektera andra. Det har jag märkt att vissa har lite svårt med, det kanske är olika i olika kulturer. Folk kanske ser respekt på olika sätt. Men det handlar även om sunt förnuft. Självklart gäller det här vissa Svenskar också, men just idag var det inte så.
 
Idag: En tant går på bussen med sin rullator, hennes busskort fungerar inte och hon får stå en lång stund vid apparaten och försöka om och om igen. Det slutade med att busschauffören lät henne gå på ändå, fast det inte fungerade.
 
Samtidigt står 2 utländska män på den platsen som är till för rullatorer och barnvagnar, även fast det fanns plats i bussen längre bak. Dom har sett tanten, såklart! eftersom hon stått vid dörren ett tag men dom flyttar sig inte. Tanten får lirka in sin rullator på ett annat ställe bland stolar där den inte alls får plats, hon ger upp och sätter sig ändå. SÅ respektlöst. Gamla människor hjälper man, man försöker underlätta för dom inte göra saker svårare än vad det redan är. Så jag blev rätt glad när hon sen skulle av bussen och Matilda erbjöd sig att lyfta ner rullatorn eftersom busschauffören inte ens sänkte bussen. 
 
Det är sån himla skillnad på människor alltså. Vissa tycker det är självklart att lämna sin plats på bussen till en äldre eller hjälpa dom ner för en trapp t.ex. Medan vissa kollar på och skiter i det. Jag fattar inte riktigt hur man är uppfostrad då.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0