GESÄLLPROV

Tänkte berätta lite om igår när jag var i Falun när madde gjorde gesäll prov. Hon var där både igår och idag och gjorde olika moment båda dagarna. Igår var jag som sagt med och var "assistent", hämtade grejer hon behövde, plockade fram grejer till varje moment (t.ex om det var färg som nästa moment plockade jag fram allt som behövdes innan hon var klar med det första momentet så att det är klart och hon bara kan börja sen), tvättade hår, tog kort på modellerna, visade vart dom skulle gå, höll koll på hur lång tid hon hade kvar på dom olika momenten osv. Plus att jag var långhårsmodell.

Jag måste säga att jag blev förvånad över vissa grejer. För det första så var dom som bedömde inte där överhuvudtaget medans dom tillexempel klippte eller färgade. Dom kom dit och kollade på ritningen, vad man skulle göra osv. Sen gick dom och man fick köra på med sitt lixom, jag hade tänkt mig att dom skulle stå och kolla hur man jobbade, vad man använde för tekniker och såna grejer. Men dom bedömmer lixom bara slut resultatet och att det stämmer med ritningen som man har gjort innan.

För det andra så hade dom typ ingen koll på tiden dom som var bedömmare. Hade man 60 min på sig på en klippning så va de inte så att dom kom och sa till när tiden va slut. Man kunde ha kört på 5 min till om man inte hade varit klar lixom och skickat in sin modell i bedömningsrummet då.

Jag var ju modell på ett moment, när jag var klar så fick jag gå in i ett rum där fler modeller satt och väntade på att bli bedömda. Satt där ett tag innan bedömmarna ens kom in i rummet, sen va dom 3 stycken som gick runt och kollade och kände lite på frisyrerna, dom sa inte ett ord, rörde inte en min. Sen gick dom ut. Sen fick man sitta där allt ifrån 10-40 minuter och vänta på att dom skulle komma tillbaka och säga att man fick gå. Ibland fick vissa stanna för att dom ville kolla lite extra grejer på den modellen.

Det är ju skit skönt för frisörerna att dom inte står och glor när man jobbar, då skulle man nog bli ännu mer nervös. Och det är ju skönt för frisörerna att dom inte är punktliga med tiden också. Men jag trodde att det skulle vara "strängare". Känns som jag kan pusta ut lite nu inför mitt delprov i slutet av 3:an :) iofs är väl inte alla likadana.


Arbetsplatsen, haha


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0