Slöja/burka? Bara väcker en tanke

Innan någon börjar lacka och skriva att jag inte vet nånting om sånt här så kan jag redan nu försvara mig med att nej, det vet jag faktiskt inte. Därför är det svårt för mig att förstå,därför frågar jag er.

Vad tycker ni svenskar om att utländska kvinnor som kommer till sverige fortsätter att använda slöja/burka? trots att vi inte gör det i sverige?

Jag menar, när vi åker till tillexempel iran så får ju inte vi gå utan slöja/burka ute på stan,även fast vi gör det hemma. Så varför ska dom få gå med här? Jag pikar inte mot någon nu, bara väcker en tanke. Varför får dom göra som dom vill när dom kommer hit, men inte tvärt om?



Att utländska kvinnor bär slöja i sverige bryr jag mig inte om,
det är själva grejen jag inte förstår, att vi tvingas bära slöja när vi åker till arab länder, men dom tvingas inte ta av sig slöjan när dom kommer hit. Självklart har slöjan med deras religion att göra, men den hör inte till våran.

Hoppas ni förstår mig rätt :)


Kommentarer
Postat av: Urban

Kan bero på att vi är så styrda av media, att vi inte törs kräva att man ska ta seden dit man kommer,(som vi fått lära oss att man gör)för då blir man tyvärr felaktigt kallad för rasist !!Tycker att det är helt o.k. att dom får komma hit när dom har ett helvete där dom kommer ifrån, men då har vi rätt att anse att dom får allt klä sig så att dom inte skrämmer barnen här ! Kul att du skriver om saker som man funderar på ibland ! Tack för mig !:)

2012-01-20 @ 18:41:04
Postat av: Anonym

eftersom i Sverige får alla klä sig som man vill och tycka vad man vill därför har dom slöja antar jag =) Men i deras land är det väl en lag då att man måste ha på sig slöja? men det är väl inte i så många länder direkt?=)

2012-01-20 @ 21:32:01
URL: http://fridagranstrom.devote.se
Postat av: SANNE

Fast slöja är ingen lag i något land, det är en "lag" enligt den muslimska tron (typ). och vi är ju inte muslimer.. :)

2012-01-20 @ 23:37:00
Postat av: SANNE

hittade en sida där dom skriver :



"I Sverige är det olagligt att diskriminera människor pga etnisk tillhörighet eller religon.



Men vi har också rätt att slippa bli påtvingad någon annans religion och dess symboler.



Slöjan har blivit en symbol för kvinnoförtryck och ojämlikhet. Ska vi då i vårt jämställda och demokratiska samhälle tillåta slöja?"



läste också att det inte finns någon lag på att man måste ha slöja, det väljer man själv, så nu undrar jag ännu mer varför vi MÅSTE ha det när vi åker till tillexempel iran? :s hm



2012-01-20 @ 23:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0